Sunday, May 1, 2011

Kisah Api Neraka Sebesar Biji sawi Dicuci Sebanyak 70 kali.


    Disebutkan dalam sebuah hadis bahawa sesungguhnya Allah s.w.t telah mengutus Malaikat Jibrail a.s. menemui Malaikat Malik yang ditugaskan menjaga api neraka, dengan tujuan supaya Malaikat Jibrail dapat membawa api untuk kegunaan masak memasak bagi Nabi Adam a.s.
    Berkata Malaikat Jibrail a.s. : “Wahai Malik, aku telah diutuskan  oleh Allah s.w.t supaya mengambil api neraka untuk kegunaan Nabi Adam.”Berkata Malaikat Malik : ”Wahai Jibrail, berapa banyakkah yang kamu mahu?. Berkata Jibrail a.s.: ”Sebiji buah kurma.”
    Lalu Malaikat Malik berkata . ”Tahukah kamu wahai Jibril, kalau aku berikan kepada kamu api neraka sebesar buah kurma, maka akan hancur leburlah tujuh petala langit dan bumi disebabkan kepanasannya.”
   Kemudian Jibril a.s berkata : “Kalau begitu, berilah aku api tersebut separuh dari biji kurma.” Lalu berkata Malaikat Malik: “Kalau aku berikan kepadamu api neraka ini seperti yang kamu minta, ketahuilah bahawa langit tidak dapat menurunkan walau setitik air ke bumi, dan ini akan menyebabkan tidak akan tumbuh sebarang tanaman.
   Mendengar akan penjelasan dari Malaikat Malik, maka Jibril a.s pun berdoa kepada Allah s.w.t untuk memohon bantuan. Berkata Jibrail a.s : “Ya Allah beritahulah kepadaku sebanyak manakah yang harus aku ambil api neraka ini.”
   Lalu, Allah s.w.t berfirman yang bermaksud : “Ambillah api itu sebesar biji sawi.’ Setelah mendapat arahan dari Allah s.w.t maka Malaikat Jibril pun mengambil api tersebut dan lalu membasuhnya di 70 buah sungai di syurga dan kemudian Jibrail a.s mendapatkan Nabi Adam dan meletakkan api tersebut di gunung yang tinggi.
    Sebaik sahaja Jibril a.s meletakkan api tersebut di atas gunung maka larutlah gunung itu dan api kembali ke tempatnya dan tinggal asapnya di batu sehingga sekarang.
    Haruslah ingat bahawa api neraka itu sangat-sangat panas, ianya dijadikan oleh Allah s.w.t trhadap orang2 yang ingkar perintahNya. Wallahu’alam.

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...